آیا انفاق جایگزین حج می شود؟

×

پیغام خطا

دیدگاهی که می‌خواهید به آن پاسخ دهید، وجود ندارد.
آیت الله جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی

حضرت آيت الله جوادي آملي در كتاب جرعه ای از صهباي حج  اظهار داشتند:رسول اکرم‏ (صلي الله عليه و آله و سلم) به شخص ثروتمندي که موفق به حضور در مراسم حج نشده بود فرمود: به کوه ابوقبيس بنگر اگر به اندازه اين کوه طلاي سرخ داشته باشي و آن را در راه خدا انفاق کني هرگز به پاداش حج‏ گزاران، دست نخواهي‏ يافت.
سپس فرمود: حج‏ گزار چون مقدمات سفر خود را آماده کند چيزي بر نمي ‏دارد و چيزي نمي‏ نهد مگر آنکه خداوند ده حسنه براي او ثبت و ده سيّئه از او محو مي‏ کند و ده درجه او را بالا مي‏ برد. پس چون بر مرکب خود سوار شود، مرکبش گامي برنمي‏ دارد و گامي نمي ‏نهد مگر آنکه خداوند باز براي او چنان مي ‏کند. پس چون به گرد کعبه طواف کند از گناهان خود بيرون مي‏ آيد و چون بين صفا و مروه سعي کند از گناهانش به ‏درمي ‏آيد و چون در عرفات توقّف کند از گناهانش خارج مي‏ شود و چون در مشعرالحرام توقّف کند از گناهانش برون مي‏ آيد و چون رمي جمره کند از گناهانش خارج مي‏ شود و اين‏ چنين رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) يکا يک مواقف را برشمرد و فرمود: اگر حج‏ گزار در هر يک از اين مواقف درنگ کند از گناهانش بيرون مي ‏آيد. آنگاه فرمود: تو کجا مي‏ تواني به پاداش حج‏ گزار دست‏ يابي؟!؛«أنّي لکَ أنْ‏تَبلغَ ما يَبْلُغُ الحاجُّ».
شايد مراد پيامبر گرامي‏ (صلي الله عليه و آله و سلم) از تأکيد بر خروج حج ‏گزار از گناهان خويش پس از هر يک از مناسک ،بيان اين نکته باشد که هر يک از اين اعمال در آمرزش گناهي خاص مؤثر است و براي آمرزش آن گناه واجب شده است يا آنکه گناهان چون انباشته شود و زنگار و پرده‏ اي بر گنهکار شود، هر يک از اين مناسک موجب کاستن از ضخامت اين پرده‏ها و کنار رفتن اين پوشش ها از دلها مي ‏گردد.

Share

دیدگاه‌ها

سلام
عالی
ممنون
جوابی برای کسانی که در پی جایگزین واجبات دین هستند!

علیکم السلام
موفق باشید...